Iran. Koncern Renault podpisał połączenie wart 660 mln euro  Moto

Temat: Iran

  • Życie kobiet w Iranie bez tajemnic. "To jegomość musi zrobić pierwszy krok"
  • Berlin obiecuje pomoc niemieckim firmom po decyzji Trumpa
  • Firmy boją się nowych sankcji wobec Iranu. "Zaczęły się wycofywać"
  • Unia rajcuje w obronę europejskie firmy. "Jesteśmy gotowi odpowiedzieć proporcjonalnie"
  • Chciały obejrzeć mecz. Musiały wskoczyć za mężczyzn

Francuski koncern samochodowy Renault podpisał w poniedziałek w Iranie kontrakt wartości 660 milionów euro. Fabryka, jakiej Renault będzie większościowym okazicielem, ma produkować docelowo 300 tysiąc aut rocznie.

Do Renault będzie należeć 60 proc. akcji nowego przedsiębiorstwa. Resztą po połowie podzielą się: państwowa Organizacja na rzecz Odbudowy i Wzrostu Przemysłowego Iranu i prywatna irańska spółka Negin Group.

Samochody marki Renault Symbol i Dacia Duster będą produkowane w istniejącej już fabryce w Sawe, ok. 120 km dzięki południowy zachód od Teheranu, która zostanie zmodernizowana jak i również rozbudowana. W pierwszej fazie produkcja sięgnie 150 tys. auto rocznie, docelowo posiada to być 300 tys.

Zaplanuj wyprawę do Iranu. Wszystko, jak musisz wiedzieć

Sprzedaż początkowych samochodów ma się zacząć za półtora roku. Prawidłowo z umową 30 proc. produkowanych w Sawe aut i części zamiennych dzierży trafiać na eksport.

Historyczny kontrakt

- Jesteśmy szczęśliwi z podpisania tego historycznego porozumienia. Dla Renault Iran jest znany ze swych ogromnych zdolności przemysłowych, infrastruktury dla przemysłu motoryzacyjnego, kwalifikacji zasobów ludzkich i unikatowej pozycji geopolitycznej - oświadczył Thierry Bollore, numer 2 francuskiego koncernu, po podpisaniu umowy.

Podkreślił, iż porozumienie przewiduje transfer technik i utworzenie ośrodka inżynieryjnego, a podpisanie umowy potwierdza "zaangażowanie dla długoterminowej aktywności (Renault) w Iranie". W celu tej pory Renault produkował w Iranie 200 tys. aut rocznie. Do tego francuskiego producenta należy dziesięciu proc. irańskiego rynku.

Rosnący rynek w Iranie

Oto najczęściej kupione auta na świecie. Wydaje się być nowy prowadzący

Dla Iranu jest to największa w historii umowa na wytwórczość samochodów. Potwierdza ona zainteresowanie europejskich firm z rozmaitych branż rosnącym irańskim rynkiem liczącym 80 mln odbiorców. Władze planują, że w celu 2025 roku produkcja aut w Iranie sięgnie trzech mln sztuk rocznie; obecnie wynosi ona 1, 35 mln. W większości warsztatów składa się modele wraz z Chin i Korei Płd.

Inwestycja Renault stała się możliwa dzięki porozumieniu Iranu i wielkich mocarstw spośród 2015 roku, w którym w zamian za stopniowe zniesienie części międzynarodowych sankcji władze w Teheranie wyrzekły się programu zbrojeń nuklearnych.

Renault jest obecny w Iranie od 2003 roku, ale jego aktywność została zawieszona na mocy sankcji związanych z programem nuklearnym.

W ub. r. porozumienie w sprawie funkcjonowania w Iranie fabryki fabrykującej 200 tys. aut rocznie zawarł drugi francuski koncern samochodowy, PSA Peugeot Citroen, który w ten środek próbuje odbudować silną lokalizację, jaką miał na irańskim rynku przed wprowadzeniem sankcji.